עוד פשיטת רגל בענף: חברת הקנאביס הוותיקה פארמוקן הכריזה על הליכי פירוק וחדלות פירעון

חברת פארמוקן הודיעה הבוקר לבית המשפט על הליכי חדלות פירעון בדרך לפירוקה, זאת כ-15 שנה אחרי שהחלה פעילות בתחום הקנאביס ובעקבות פירוק חוות הקנאביס שלה והתפוצצות שיתוף הפעולה עם חוות לוויין שגידלו עבורה

אחרי ניסיון לא מוצלח להיסחר בבורסה, הפסד של עשרות מיליוני שקלים, החלפות בעלים, כישלונות בגיוסי כספים ועד הפיכתה מחברת מו”פ וגידול למתווכת-עסקאות במתכונת White Label, ואולי בעיקר עקב התפוצצות שיתוף הפעולה שלה עם חוות הקנאביס של עין חצבה שהייתה מקור הסחורה שלה בעת האחרונה, הכריזה הבוקר חברת הקנאביס הוותיקה פארמוקן (Pharmocann), הפועלת בתחום מאז 2008, על חדלות פירעון בדרך לפירוק.

סימנים ברורים במיוחד לכך שפארמוקן נמצאת בדרך לפשיטת רגל עלו כבר בחודש שעבר עת החברה הגישה תביעה נגד חוות עין חצבה, לאחר שהאחרונה סירבה לשחרר כ-700 ק”ג סחורה בטענה לחובות והותירה אותה למעשה ללא אספקה. “הקושי התזרימי שפארמוקן מצויה בו עלול לגרום לפגיעה אנושה,” הסבירה אז פארמוקן. “לאור כך שאין ביכולותיה לרכוש מלאי נוסף, עלול להיגרם לה נזק בלתי הפיך, לרבות איום על המשך קיומה כעסק חי”.

כעת מגיע כאמור מצבה של פארמוקן לסף פשיטת רגל גם באופן רשמי. בפנייה לבית המשפט הבוקר (חמישי, 22.2) בהכרזה על חדלות פירעון ובקשה למתן צו לפתיחת הליכי פירוק, מציינת החברה בין היתר כי התחייבויותיה נאמדות בסך של כ-3 מיליון ש”ח (לא כולל הלוואות בעלים וחובות נטענים בהליכים משפטיים), מה שלא יאפשר לה המשך פעילות. “לאור חובות העבר, ההליכים המשפטיים ועכבון תוצרת על ידי חוות עין חצבה, החברה הינה חדלת פירעון באופן מובהק,” ציינה החברה.

ג'ונגל דרימס פארמוקן
ג’ונגל דרימס, הזן המצליח ביותר של פארמוקן

לצד עצירת האספקה על ידי חוות עין חצבה, פארמוקן מטיחה את האשמה בכישלונה בתחרות מול הסחורה מקנדה. “במהלך שנת 2021 נעשה שינוי רגולטורי מהותי ומעבר מאסדרה ישנה לאסדרה חדשה, אשר גרם לזעזוע בשוק הקנאביס הרפואי ולהצפת השוק בתוצרת מיובאת במחירים זולים ובאיכות גבוהה,” אומרת החברה. “בימים אלו מתנהלת חקירה כנגד יבואני קנאביס בנוגע לחשד של ייבוא קנאביס רפואי מקנדה במחירי היצף. היקף היבוא הביא בתוך פרק זמן קצר מאוד לצניחה מהירה במכירות של זני קנאביס הגדלים בישראל ולמכירה במחירי הפסד.”

ובהמשך, “בשנים 2021 ו-2022 החברה, שנוהלה אז על ידי מר גיל חובש, בחרה להמשיך ולהתמקד בגידול עצמי באמצעות חוות לוויין מקומיות. היצף הייבוא וירידת המחירים בשוק הביאו להפסדים גולמיים, מחירי המכירה לא כיסו את עלויות הגידול והאריזה וגרמו להפסדים שהלכו והצטברו, בנוסף להוצאותיה השוטפות של החברה, דמי שכירות, שכר עובדים, עלויות פיתוח, שירותים חשבונאיים, שירותים משפטיים וכד’, חסמים רגולטורים שונים וכו’. בשיא פעילותה בשנת 2021 החברה העסיקה כ-50 עובדים, מתוכם למעלה מ-30 עובדים אשר עבדו בחוות הגידול בציפורי. נכון למועד זה מעסיקה החברה 7 עובדים מתוכם שלושה אנשי מכירות”.

פארמוקן הועברה לאחרונה לרשימת השימור בבורסה, כלומר לרשימת החברות שהמסחר בהן לא פעיל בגלל שוויין הנמוך, שבמקרה של פארמוקן עומד על כ-3 מיליון שקל בלבד. בעל המניות המוביל בפארמוקן מאז שנת 2022 הוא יריב לרנר. יו”ר החברה הוא עו”ד גיא סיגורה. מנכ”ל החברה מאז מרץ 2023 הוא מאיר שמעון, שהחליף בתפקיד את המנכ”ל לירן חלפון ולפניו המנכ”ל הוותיק גיל חובש, שנמצא כיום כאמור בהליכים משפטיים מול החברה.

פארמוקן בע”מ מוחזקת על ידי החברה הציבורית פארמוקן גלובל – בשנה האחרונה חברה ציבורית ללא גרעין שליטה. נכון ליום 31.12.2022 לחברה היו הפסדים בסך של למעלה מ-20 מיליון ש”ח והפסד גולמי בסך של מאות אלפי ש”ח מידי חודש. בחודש 01/2023 יתרת המזומנים ושווי המזומנים בקופת החברה עמדה על סך של כ-1.5 מיליון ש”ח והתחייבויות החברה לספקים עמדו על סך של כ-8 מיליון ש”ח. באספה השנתית של בעלי המניות בגלובל אשר התקיימה בדצמבר 2022, מר גיא סיגורה מונה לתפקיד יו”ר במטרה להכין ולהוציא לפועל תוכנית התייעלות מיידית.

הערכת הנהלת החברה כפי שפורסמה בדווח מיידי של גלובל בסמוך לאחר מכן הייתה כי לצורך השלמת תוכנית ההתייעלות והגעה לאיזון תפעולי תידרש החברה למימון נוסף של כ-7 מיליון ש”ח. על בסיס זה יצאה החברה לגיוס נוסף. לאור חוסר האמון וחוסר הוודאות הקיימים בתחום הקנאביס ועל אף ההצלחה של תוכנית ההתייעלות (שבאותה העת הייתה בעיצומה) גלובל גייסה סך של כ-2.68 מיליון ש”ח (נטו), אשר אפשרו את המשך הפעילות השוטפת של החברה עד למועד זה ומעבר לכל התחזיות והפרסומים.

במסגרת תוכנית ההתייעלות, נסגרה חוות הגידול, מצבת העובדים צומצמה והכנסות החברה הגיעו בנובמבר לשיא חודשי של למעלה מ-90% לעומת הכנסות בתקופה המקבילה שנה קודמת. החברה שיפרה כמעט את כל המדדים הכלכליים חציון אחר חציון. בחציון השני לשנת 2022 החברה צברה הפסד של 16.2 מיליון ש”ח. בחציון הראשון לשנת 2023 צברה החברה הפסד של כ-6.3 מיליון ש”ח ובחציון השני לשנת 2023 צברה החברה הפסד של כ-1.6 מיליון ש”ח בלבד. גם ההתחייבויות של החברה הצטמצמו בשנת 2023 בכ-3 מיליון ש”חח. אך כאמור תהליך ההתייעלות נקטע באחת בשל הסיבות שתוארו לעיל.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר